Mini vagn

  • Inga produkter i varukorgen.

Vitaminer för håret – Se de bästa vitaminerna och mineralerna för håret här

I blog

De bästa vitaminerna för håret - Så fungerar det

Nyckeln till friskt och starkt hår är vitaminer

De flesta drömmer om glänsande och starkt hår som utstrålar hälsa. Men alla är inte skadade av naturen. Som tur är kan du boosta ditt hår med rätt vitaminer och mineraler, samt rätt hårvård och vård. Nyckeln till friskt och långt hår ligger i kroppens celldelning och det gör att den inre hårvården är väldigt viktig. Därför kan du med fördel applicera kosttillskott i håret och på så sätt boosta reproduktionen och tillväxten av hårceller.

Här kan du lära dig mer om vilka kosttillskott som hjälper dig och ditt hår att bli friskare och starkare, och vad de olika vitaminerna har för ditt hår

Ditt hår behöver vitaminer

De flesta människor kommer att uppleva förändringar i håret under loppet av livet eftersom de går igenom olika faser av livet med många effekter. Bland dem kan stress, graviditet, klimakteriet eller bara dålig behandling av håret påverka kvaliteten på ens hår. Vissa utvecklar plötsligt lockar, medan andra upplever en mycket snabb övergång till grått hår. Andra kan uppleva mycket tunt hår eller burrigt, torrt och kluvet hår som faller av och går sönder. Du kan hitta fler anledningar i vårt blogginlägg om håravfall hos kvinnor.

De allra flesta kommer dock överens med sin nya hårsituation. Kanske för att de inte är medvetna om att de lätt kan göra något åt ​​det. Precis som alla andra organ är håret en del av kroppen, som därför behöver vitaminer och mineraler för att växa och frodas. Därför kan ovanstående exempel på hår ur balans vara kroppens naturliga sätt att berätta att den behöver vitaminer och mineraler. Det är verkligen väldigt enkelt. Om kroppen ska fungera optimalt och kunna producera starkt och friskt hår är det väsentligt att det inte har vitaminbrist. Kort sagt kan brist på vitaminer och mineraler i värsta fall leda till håravfall.

Om du vill säkerställa att din kropp inte saknar vitaminer och mineraler, eller om du upplever något av ovanstående symtom, kanske du vill ta kosttillskott. Det är faktiskt inte alls ovanligt att använda ett kosttillskott för att täcka sitt vitamin- och mineralbehov. En studie från DTU visar att nästan 60 % av danskarna tar minst 1 kosttillskott om dagen. Det kan därför vara en god idé att komplettera kosten med ett kosttillskott för att få den optimala balansen av vitaminer och mineraler för att få ett friskt och långt hår.

Vilka vitaminer stärker håret?

När du vill stabilisera din hårproduktion och ge ditt hår extra kärlek, då är det viktigt att du har kontroll över vilka vitaminer som stimulerar tillväxt och reproduktion av hårceller för att bibehålla en normal och jämn hårväxt. Det finns ett antal olika vitaminer, alla med sina unika egenskaper, som tillsammans skapar magi för ditt hår. Du kan läsa om de olika vitaminerna nedan, och om du tänker "jag önskar att dessa vitaminer samlades i ett litet piller", så har du kommit rätt. Det kan vara en ganska ohanterlig uppgift varje dag att anpassa sin kost efter att ha fått i sig precis tillräckligt med vitaminer och mineraler som är bra för håret. Därför har vi tagit fram ett helt unikt kosttillskott för dig som vill behålla din normala hårproduktion. Hitta Yummi Rubber Hair Vitamins här. Som vi säger, "två gummier om dagen håller håravfallet borta"

Före och efter användning av Yummi Rubber Hair Vitamins

före och efter bild på tjej som har använt hårvitaminer i 3 månader. Julies resultat efter 3 månaders användning av hårvitaminer. På bilden till vänster ser vi en förändring hos Maja som har använt Yummi Gummi Hårvitaminer i 3 månader. Till höger ser vi även 3 månaders konsumtion hos Julie. Resultaten varierar från person till person.

Dessa vitaminer och mineraler kommer ditt hår att älska

Om du vill ha friskt och glänsande hår finns det många saker du kan göra. En av dessa saker är att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler som är särskilt viktiga för en sund hårväxt. Det är en riktigt bra idé att få koll på bra vitaminer till håret, då den inre hårvården ofta underskattas i förhållande till den yttre vården. Detta beror framför allt på att håret skapas i hårbotten och här är vitaminer och mineraler viktiga för att skapa friska hårstrån.

B-vitaminer är viktiga för din hårväxt

B-vitaminerna är några av de viktigaste vitaminerna för ditt hår. Dessa vitaminer är kända som "hårvitaminer". Även om det finns en rad olika B-vitaminer är det framför allt B5, B6, B7 och B12 som gynnar håret, även om alla de totalt 8 B-vitaminerna hjälper till att hålla dig frisk och frisk. B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer och är viktiga för hår, hud och naglar då de skapar en sund tillväxt i kroppens celler. Vitamin B12 är särskilt viktigt eftersom detta vitamin hjälper till att upprätthålla en normal celldelningsfunktion i kroppen, vilket är särskilt viktigt för din hårväxt. Om du ser till att få i dig dina B-vitaminer kommer ditt hår att falla mindre och du kommer att uppleva en jämnare hårväxt. Brist på B-vitamin leder i många fall till håravfall. Om du saknar B-vitaminer kan du uppleva trötthet, svaghet och en tendens att få fler blåmärken än vanligt. Om du upplever något av dessa symtom kan du oftast hinna åtgärda bristen på vitaminer innan det slutar med ett rejält håravfall. Om du är vegetarian eller vegan kan du ha brist på vitamin B12, eftersom det inte förekommer i många växtbaserade livsmedel. Därför kan du som veganer överväga en tilscud för att optimera ditt B-vitaminintag.

Du absorberar B-vitaminer genom din dagliga naturliga kost. Det kan dock vara svårt att se till att man tar tillräckligt med vitaminer genom en hälsosam och varierad kost och men och därför är ett kosttillskott ofta ett bra tillskott. Några av de livsmedel som innehåller det viktiga vitamin B12 inkluderar animaliska livsmedel som kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter. Om du har haft vitaminbrist och börjar vara uppmärksam på att äta rätt mat eller använda kosttillskott kommer du att känna dig mindre trött och utmattad och du kommer att uppleva förnyad energi eftersom du stärker din hälsa med B-vitaminer. Är du intresserad av ett kosttillskott där alla viktiga 'hårvitaminer' finns samlade, t.ex. B5, B6 och B12, de finns alla i Yummi Gummi Hair Vitamins, som är ett kosttillskott som innehåller alla viktiga vitaminer, för att upprätthålla en normal hårproduktion

Här är en lista över de viktigaste B-vitaminerna för hår

  • Tiamin (vitamin B1)
  • Riboflavin (vitamin B2)
  • Niacin (Vitamin B3)
  • Pantotensyra (vitamin B5)
  • Pyridoxin (vitamin B6)
  • Biotin (vitamin B7)
  • Folsyra (vitamin B9)
  • Kobalamin (vitamin B12)

 

Yummi Gummi - Vitaminer för håret

intensiv reparende og genopbyggende hårmaske

Sold out
intensiv reparende og genopbyggende hårmaske

Sold out

Biotin är viktigt för håret


Biotin är, som namnet kan avslöja, ett B-vitamin, exakt det är B7-vitaminet. Den förtjänar dock en helt egen avdelning här då den är ett avgörande vitamin för dig som vill ha en normal och jämn hårproduktion. Biotin är en del av kroppens sockeromsättning och ämnesomsättning. Det hjälper kroppen att få energi och näringsämnen från kolhydrater, protein och fett. Alla kroppens celler behöver biotin för att fungera optimalt. Det gäller även hårcellerna. En av konsekvenserna som kan uppstå av för låg mängd biotin kan vara en störning av ditt hårs tillväxtcykel, vilket kan bidra till hårstrån ur balans och håravfall. Så om du vill ha långt hår är biotin en av de viktigaste vitaminerna för ditt hår.

Om du lider av håravfall, håravfall eller tunt hår, då är det klokt att äta mat som innehåller B7-vitaminer (biotin). Om du vill optimera innehållet av biotin genom din kost, fokusera på att slänga animaliska livsmedel, frukter och spannmål i varukorgen när du handlar. Biotin förekommer ofta endast i mycket små mängder i livsmedel som äggula, havre, spenat och mjölk. Det kan därför vara en god idé att komplettera med ett kosttillskott i form av hårvitaminer som säkerställer dig ett ordentligt intag av biotin och ger extra fart i processen.

Dessutom måste du ta en titt på din alkoholkonsumtion – en stor konsumtion kan påverka hårväxten, därför är det smart att ta kosttillskott. Dessutom hjälper biotin även nervsystemet, huden och slemhinnorna att fungera optimalt.

Folsyra skapar nya hårceller


Folsyra tillhör också gruppen B-vitaminer, men liksom biotin är den så essentiell att den också får ett eget avsnitt i texten här. Folsyra – även kallad folsyra och vitamin B9 används när vår kropp bildar nya celler. Har du varit gravid har du förmodligen stött på folsyra, då det är viktigt att konsumera när du är gravid, men vitaminet är också viktigt att ta om du vill boosta hårväxten, eftersom det ökar hårets celldelning. Folsyra är livsviktigt för människor när det kommer till proteinmetabolism och produktion av röda blodkroppar. Folsyra finns i många livsmedel – men om du vill gå på mat som har en särskilt hög koncentration av folsyra så ska du slänga baljväxter, lever och gröna grönsaker i korgen. Fullkornsprodukter, mjölk, ost och frukt innehåller också folsyra. Det smakrika och kalorisnåla tillskottet Yummi Gummi Hair Vitamins är rikt på vitaminer och mineraler – även folsyra, som hjälper din kropp att bilda nya celler, inklusive hårceller. Hårvitaminet kan användas av både allergiker och veganer och då är det fritt från gluten, laktos och gelatin.

Zink skapar celltillväxt


Zink finns i mer än 200 enzymer i vår kropp, och det är absolut nödvändigt när kroppen behöver omvandla fettsyror, proteiner och kolhydrater. Zink hjälper kroppen att bilda ett bra immunförsvar eftersom det fungerar som en antioxidant. Det går bland annat in och skyddar cellerna från oxidativ stress, som är en stor faktor i hårväxtcykeln. Dessutom reglerar zink tillväxten av våra celler och är därför ett viktigt inslag när det gäller att bibehålla normalt hår. Zink kan göra underverk för hud, hår och naglar. Om du lider av zinkbrist kommer det även att synas på ditt hår som tappar glansen och blir matt att se på. Du kan få mer zink genom dessa livsmedel kött, mjölk, fullkornsbröd, ost och ägg ficka.

 

Jod hjälper till att reglera din ämnesomsättning

Jod är ett mineral som finns naturligt i vår kropp i sköldkörteln. Om du lider av jodbrist kan du utveckla olika sjukdomar inklusive struma (förstorad sköldkörtel). Jod hjälper till att reglera din ämnesomsättning och bildar nya celler och vävnader – och därmed är det också viktigt om du vill behålla normalt hår. Jod finns i kosten, inklusive skaldjur – och då tillsätts det ofta saltet man köper i snabbköpet. Se till att du får i dig rätt mängd jod, eller komplettera din kost med vitaminer för håret.

 

Magnesium - En optimal hårbotten

Kroppen behöver magnesium. Mineralet används av kroppen i mer än 300 kemiska reaktioner, som hjälper kroppen att fungera optimalt. Det Magnesium gör för håret är att det säkerställer en optimal funktion av hårbotten och motverkar eventuella hårbottenproblem, som mjäll eller kliande hårbotten. Det är verkligen viktigt att ha en välfungerande hårbotten och hårsäckar när man vill växa friskt och långt hår. Magnesiumbrist yttrar sig ofta i trötthet, muskelsammandragningar som fungerar som tics på ögonen, dålig sömn om man inte får i sig tillräckligt med magnesium. Med magnesium kan det vara en extra bra idé att ta det som kosttillskott och eventuellt kombinera det med kalcium också, då dessa två mineraler ofta går hand i hand.

Om du vill få i dig mer magnesium i din kost, leta efter mer fullkorn, brunt ris, nötter, särskilt mandel, spannmål och grönsaker som broccoli

Vitamin C - Ett underskattat hårvitamin

Många känner till C-vitamin som immunförsvaret, som hjälper kroppens immunförsvar och förebygger sjukdomar, trötthet och utmattning. Inte nog med det, C-vitamin är också ett fantastiskt hårvitamin, som hjälper kroppen och ökar dess absorption av ett brett utbud av vitaminer, mineraler, såsom vitamin E, järn och kalcium. Men viktigast av allt, det bidrar också till kroppens bildning av kollagen, som är hårets primära byggsten. C-vitamin är alltså en hjälpande hand för kroppen i processen att ta upp och bilda en lång rad viktiga vitaminer och mineraler. Dessutom hjälper vitaminet också till att skydda hårcellerna från oxidationsstress, vilket bekämpar fria radikaler som skadade kroppsvävnader och celler. Just fria radikaler är kända för att kunna göra stor skada på håret, samt göra det skört och svagt. Därför kan du med fördel optimera ditt C-vitaminintag om du upplever att ditt hår går sönder eller är torrt.

Du kan få C-vitamin på en mängd olika ställen från bland annat apelsiner, citron, röd paprika, grönkål och chili. Du bör försöka äta grönsakerna så råa som möjligt, för när du lagar eller steker dem går mycket bra näring förlorat. Matlagning påverkar särskilt vattenlösliga vitaminer, som C-vitamin och de viktiga B-vitaminerna.

Vitamin E innehåller antioxidanter

Vitamin E är avgörande för din kropps immunförsvar. Du hittar det viktiga vitaminet i nötter, äggulor och olika vegetabiliska oljor och margariner. Många livsmedel och hudvårdsprodukter är berikade med vitamin E eftersom det fungerar som en antioxidant som skyddar kroppen och återuppbygger celler. Det håller hårcellerna friska och förbättrar deras förmåga att motstå påverkan, såsom oxidativ stress och fria radikaler, samt hjälper mot håravfall. Därför är det också ett väsentligt vitamin för dig som vill stärka ditt hår. De tidigare nämnda vitaminerna för håret, Yummi Gummi Hair Vitamins, innehåller såklart även E-vitamin.

D-vitamin - solsken, fet fisk och kosttillskott

Vi får i oss D-vitamin genom solen, men också genom kosten. Fet fisk, ägg och ost är livsmedel som är rika på D-vitamin. Många får inte i sig tillräckligt med D-vitamin alls, så det kan vara klokt att ta tillskott. I kroppen omvandlas D-vitamin till aktiva vitaminer i levern och njurarna. Det viktiga vitaminet hjälper till att förbättra upptaget av kalcium och är därmed väsentligt för våra skelett och tänder. Dessutom är D-vitamin viktigt för att upprätthålla en normal utveckling av våra celler, vilket även inkluderar hårcellerna. D-vitamin är alltså också avgörande när det kommer till dina hårceller, tillväxt och reproduktion. Se till att få i dig solljus (utan att bränna dig) och ät mycket fet fisk, då är du på god väg. Och behöver du mer så finns det många kosttillskott på marknaden som innehåller D-vitamin – även här i butiken på Yummi Haircare.

 

Vitamin A - Ger hårets naturliga oljor

Vitamin A är mycket viktigt för kroppen och håret, detta vitamin hjälper till att upprätthålla en normal celltillväxt och därigenom även hårväxt. A-vitamin ser bland annat också till att dina slemhinnor är friska, så att det blir balans i hårbottens produktion av zebra. Zebrum kallas även hårets naturliga olja och ser till att ditt hår blir friskt och glansigt. Du bör dock vara försiktig så att du inte får i dig för mycket vitamin A eftersom detta vitamin är ett fettlösligt vitamin som kan vara svårt för kroppen att tömma eller kassera. Livsmedel som innehåller mycket A-vitamin är bland morötter, sötpotatis och meloner.

Hur du äter dig till ett friskare hår

Nyckeln till friskt och starkt hår finns därför i vad du äter och hur du behandlar ditt hår. Se ditt hår som en god vän att vårdas och vårdas. Eller en blomma som ska vattnas och ge näring. Om du ger ditt hår samma vård, då är du på god väg att uppnå det hår du alltid har drömt om. Vitaminer och mineraler för håret är helt avgörande för detta. Och om du behöver påskynda processen, då är hårvitaminer svaret. Yummi Gummi hårvitaminer innehåller alla ovanstående vitaminer och hjälper till att bibehålla en jämn och normal hårväxt nu och på lång sikt. Ta hand om och vårda ditt hår så väl som du tar hand om andra delar av din kropp. Om du bortser från hårets signaler kommer det att visa sig i obalans i form av att det spricker, går sönder, frisar och blir torrt. Om du uppmärksammar råden du hittar i den här guiden positivt kommer du att kunna se och känna skillnaden på förvånansvärt kort tid. Du kan läsa fler goda råd om hur du får långt hår här.

Dessa livsmedel är bra för ditt hår

Du kan med fördel äta mat som innehåller höga mängder vitaminer och mineraler som är bra för håret. Det är dock lättare sagt än gjort. Det kräver en hel del fotarbete, i förhållande till att få ihop din kost på bästa möjliga sätt. Några av de livsmedel du bör fokusera på att få är:

Extra tips för din hårvård: Kalldusch och hårbottenmassage

Förutom att stärka håret med vitaminer finns det andra saker du kan göra för att hålla håret och hårbotten frisk och stark. Vissa använder för mycket produkter och schampon, andra får torrt eller trasigt hår när de använder fön och plattång för ofta. Var också noga med att inte slita för mycket på håret med handduk och sätt upp frisyrer där du drar och sliter i håret. Du kan också stimulera din blodcirkulation i hårbotten med en kalldusch och en hårbottenmassage. Det ger liv åt cellerna och ger näring åt tillväxten på lång sikt. Kom ihåg att vårda ditt hår med ett bra mjukgörande balsam. Om du vill ha långt hår så kan det verka som ett konstigt råd att du ska klippa dig. Men håret växer faktiskt snabbare när du kommer ihåg att klippa topparna regelbundet.

Kosttillskott för håret

Som vi kan se här krävs det väldigt många olika vitaminer för att få rätt näring för ditt hår. Det kan därför också vara svårt att få i sig alla vitaminer genom kosten. Därför kan det vara optimalt att använda sig av ett kosttillskott. På Yummi Haircare rekommenderar vi de läckra hårvitaminerna vingummin, Yummi Gummi, som innehåller alla de vitaminer och näringsämnen ditt hår behöver. De har en utsökt jordgubbssmak och är låga i kalorier. Du kan få fingrarna i dem här på Yummi Haircare.

 

Relaterede blogindlæg